Het kabinet gaat de accijns op brandstoffen als benzine en diesel niet extra verhogen. Staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) beloofde dat woensdag in de Tweede Kamer.

Wel speelt de inflatiecorrectie die al sinds jaar en dag in de wet staat, maar het kabinet heeft daarnaast geen verhoging in petto, aldus Weekers. Aanleiding voor zijn opmerkingen waren vragen van Kamerleden naar aanleiding van een bericht woensdag in De Telegraaf.

Weekers verwees naar het standpunt van staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu), die het een interessant idee vindt om de accijns op gewone brandstoffen te verhogen om zo de accijns op biobrandstof te kunnen verlagen. Dat mag ze vinden, zei Weekers, maar hij gaat als staatssecretaris over de accijnzen en hij voelt er niks voor.

Bovag blij met vroege dood ‘absurd plan’

Brancheorganisatie Bovag reageert opgelucht dat het kabinet de accijns op brandstoffen als benzine en diesel niet meer gaat verhogen dan eerder gepland. De bond van onder meer autohandelaren en garagehouders zegt “met verbijstering kennis genomen” te hebben van een advies hiertoe aan staatssecretaris Mansveld .

De Commissie Corbey stelde voor om de accijnzen op benzine en diesel met een halve cent per liter op te schroeven, om zo de accijnzen op biobrandstoffen te kunnen verlagen. Volgens Bovag is dit echter een “ordinaire lastenverhoging”. Een woordvoerder stelt het fijn te vinden dat de staatssecretaris Weekers woensdag al liet weten niks in het voorstel te zien.

Inflatiecorrectie

Per 1 januari wordt wel de jaarlijkse inflatiecorrectie uitgevoerd op de brandstofaccijns. Daarnaast hebben de VVD en PvdA in het regeerakkoord al afgesproken dat per 1 januari de accijns voor diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en die op lpg met 7 cent per liter.

Met deze verhogingen heeft Bovag nog steeds grote moeite. De brancheorganisatie zegt komende maanden "volop actie te gaan voeren" om deze plannen nog terug te draaien.

"Nu al mist de schatkist jaarlijks circa 1,2 miljard aan btw en accijns omdat Nederlanders in groten getale over de grens tanken", benadrukt de zegsman. Hij voorziet dat die brandstofvlucht en het bijbehorende belastinglek naar Duitsland en België alleen maar groter zullen worden.

Lees ook

Zoveel belasting zit er in de benzineprijs

Crisis wakkert benzineoorlog aan

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl